ドイツの自動車雑誌、Auto Bildが取り上げていたネタのご紹介です。どうやら2015年までにカーボンファイバーを多用した、軽量Eクラスの投入が噂されているようなんです。通常モデルに比べて350㎏の軽量化が図られるようで、Bピラーがないのでユニークなドア形状になる見込みのようです。
スペシャルモデルに仕立てるようで燃料電池、もしくはガソリンハイブリッドのパワートレインになるかもと言われています。値段は決して安くなさそうですけど、年産2万台を見込んでいるとも報じられています。まぁ、現段階では「噂」ですからねっ。
そう言われてみれば今年1月、M・ベンツは東レとのカーボンファイバーを製造する合弁会社発足の発表をしていましたね。
現在でも一部、スペシャルなスポーツカーにカーボンファイバーは用いられていますけど・・・、修復の難しさや高コストは普及のネックにならないんですかね?それにしても東レは凄いですねぇ。なんか無敵の素材メーカーに感じます・・・。
Our View
According to a report from German magazine Auto Bild, Mercedes-Benz is developing a lightweight version of the E-Class which will weigh 350kg less than the standard model. The lightweight E-class will be made of carbon fiber which has many advantages in weight and performance. The material is more rigid and much lighter than steel. This will benefits the performance as well as the fuel economy and emissions. The total weight of the lightweight E-Class will be around 1,300kg.
The Mercedes E Superlight will be a sports saloon. The stiffness of the carbon structure will give the designers and engineers more freedom. The future Benz could feature gullwing doors or sliding doors due to the absence of the B-pillar. The German carmaker is considering both hydrogen fuel-cell and petrol-hybrid drivetrains for the lightweight E-Class.
Production of the E superlight will apparently be 20,000 vehicles a year. The carbon fibered sports saloon will enter the markets in 2015.