今年のル・マン24時間(6月11日、12日)に参戦する、アウディR18TDI。
新レギュレーションに対応するため排気量は3.7lにダウンサイジングし、
V6TDIエンジンを搭載しています。ターボチャージャーも2つではなく1つ。
バリアブル・タービン・ジオメトリー(VTG)付きで、最高出力は540ps以上といわれています。
RSモデルにこのエンジンの親類、搭載されることになるんでしょうか?
「エキゾースト音は使われないエネルギー」とアウディ・スポーツ率いる
ウォルフガング・ウルリッヒ博士はコメントしているんです。
走り出しこそ大音量ですが、高速走行になるとヒュイーンっと高周波を発していますね。
R18はTDIエンジンと言いながら、本当は反重力とか(笑)????
5月7日、ベルギーで開催されるインターコンチネンタル・ル・マンカップにも参戦します。
これは1000km耐久レースで、アウディにとっては試験走行の舞台のようなものです。
いやはや、3.7lV6TDIがどのような活躍を見せるのか、ちょっと気になります。
内燃式エンジン、まだまだ突き詰められる余地があるんですねっ!
Our View
In less than two months, Audi’s brand new R18 TDI racer will show us what it’s capable
of at 24 hours of Le Mans on June 11/12. But before the prestigious event in France,
Audi will give the R18 TDI its racing debut at the second round of the Intercontinental
Le Mans Cup at Spa in Belgium on Saturday, May 7.
Due to the new regulations from the Automobile Club de L’Ouest (ACO) that came in
effect this year and dictate significantly smaller engines, Audi had to replace the
older R15 TDI’s 5.5l V10 turbo diesel with a new 3.7-liter V6 TDI engine.
The R18 TDI is fitted with a single turbocharger featuring variable turbine geometry
(VTG) tech that sits above the engine and draws its air directly through the air
scoop mounted on the roof. The new V6 powerplant is estimated to deliver more
than 540ps.
According to Audi, a unique aspect of the new R18 TDI is its unusual sound, or rather
the lack of it, as the company claims it’s the quietest racer it has ever built.
“Noise is unused energy,” comments Dr. Wolfgang Ullrich of Audi Sport.
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