今年9月、ホンダの株価がトヨタの株価を上回った、と一部で大盛り上がりしました。
まぁ、時価総額はトヨタが10兆円、ホンダが5兆強とケタが違うんですが・・・。
両社ともにアジアでの目覚ましい売上増が、ポジティブなニュースとしてとらえられています。
特にホンダは2輪、船外機、農業用機械などポートフォーリオが自動車に限りません。
しかし、自動車王国が注目しているのは、ホンダのアメリカでの販売計画です。
アジアのけん引力を認めながらも、アメリカ市場は依然バカでかいですから。
トヨタ・プリウスに勝負を挑んできたインサイト、11月までに6万‐8万台の販売を予定。
しかし、実際のところ1万9325台にとどまっています。
アコード・クロスツアー(日本未発売)は4万台の予定でしたが、2万5927台に止まっています。
ライバルであるトヨタ・ヴェンザは4万3325台も売れているのに・・・。
日本カー・オブ・ザ・イヤーを受賞したCR-Zですが、アメリカでの販売は芳しくありません。
当初の計画は年間1万5000台と控えめでしたが、今のところ4373台しか売れていません。
3000台は在庫として控えているようです。
オデッセイは売れているようですけどね・・・。
マーケットシェアへのこだわると、ディーラーへのインセンティブ支払いがかさみます。
とはいえ、ここまで計画に達していないのは・・・、ちょっと痛いですよね。
何が失敗しているんでしょう?
Our View
Honda is having tough time with sales of its new CR-Z, Accord Crosstour and Insight
according to Automotive News, the three models are underperforming in a big way.
Insight hybrid, which is falling 40,000 units short of even the most conservative
estimates inside the company. Honda has only managed to shift 19,325 units
through November – the company originally targeted sales of 60,000 to 80,000.
Likewise, thus far this year, Honda has sold nearly 20,000 fewer Crosstour models
than its biggest competitor – the Toyota Venza, selling just 25,927 units compared to
the Toyota’s 43,325. Need we remind you, Honda’s original sales goal for the
Crosstour was 40,000 units annually, a number we were deeply skeptical of after
first driving the vehicle at its launch last November.
It hasn’t been on the market that long, early sales for Honda’s new CR-Z hybrid coupe
aren’t any more encouraging. Honda had conservatively intended to sell around
15,000 units per year, but so far, only 4,373 have made their way off of dealer lots
and another 3,000 are currently sitting in inventory.
There is a bright spot in the Honda stable – the 2011 Odyssey. The minivan bowed
in September, and it’s performing well against a minivan segment.
What are they doing wrong?
アメリカでのホンダの販売計画に狂いが?
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執筆者:koganemushi